Guatemala: Patatuqin yapump jakasirinakaw uraqinakap arxatañatak kayump saratasipxi

AKa post ukax Indígenanakan derechunakapxatawa.

Waranqa patatuqin jakasir kipka markachirinakaw llätunka uru kayump sartasiwin chikanchasipxi, uraqinakap arxatasa.
Cultural Survival ukax uñt’ayiwa:

Organizada por el Comite de Unidad Campesino (CUC), la marcha exige la atención del Estado de Guatemala, así como de medios locales, nacionales e internacionales a los problemas que enfrenta la mayoría indígena y campesina del país.

Comite de Unidad Campesino (CUC) ukan p’iqinchata, jupanaka Guatemala markan jilïr irpirin ist’atañ mayipxi.

Yatiyawix uñt’ayasiskakiwa:

Los líderes del movimiento han emitido una declaración de prensa, “Declaración de la Marcha por la Resistencia y Dignidad, en Defensa de la Tierra y el Territorio”, en donde han hecho los siguientes pedidos – reiteraciones de quejas de larga data de los indígenas y campesinos en Guatemala:

  • Condonación de la deuda agraria impuesta a los campesinos por el estado; una justa redistribución de tierra, que permita a los campesinos por lo menos un terreno para tener cultivos para su subsistencia.
  • Culminación de las reubicaciones forzadas, en particular el problema existente en el valle Polochic, Alta Verapaz, donde cientos de familias fueron desalojadas violentamente de sus hogares para hace lugar a palma africana y plantaciones de azúcar en marzo de 2011.
  • Fin de la persecución y penalización de indígenas que luchan por sus derechos, incluidas las ocho mujeres indígenas de San Miguel Ixtahuacán que tienen orden de captura por hablar en contra de la mina Marlin.
  • Cancelación de las concesiones para minería, petróleo, hidroeléctricas y agricultura monocultivos.
  • Aprobación de los proyectos en el Congreso que benefician a los pobres y a las comunidades indígenas, incluido el Proyecto 4087, la Ley para Medios Comunitarios, que legalizaría la radio comunitaria.
P'iqinchirinakapax prensatuqiw declaracion uñt'ayapxi, “Uraqinakapat arxatas kayump sartasiwi”:

  • Uraqinakax markachirinakatakiñapaw yapunak yapuchañatak ukhamat jupanakax suman jakasipxañapataki.
  • Maysar jitjtayawinakax tukusjañapawa, valle Polochic ukanw jan walt'awinakax utji, Alta Verapaz, 2011 maranx walja wila masinakan azucar muxsa achuyawinakapat jitjtayana.
  • Markachirinakar arknaqäwix tukusxañapawa, ukhamarak San Miguel Ixtahuacan ukan kimsa qalqu warmin mina Marlin ukxat arsutapat mä orden katjañatak apsutak ukas tukusjañapawa.
  • Minerria, petróleo, hidroeléctrica ukat yapuchawinakxat iyawsawinakaxat payllasiñapa.
  • Pisin jakirinakatakix machaq amtanakaw utjañapa, ukhamarak Medios Comunitarios ukanakatak kamachis iyawsatañapawa.

Fotógrafo ukhamarak Blogger James Rodríguez jupax mä fotoensayo 26n uru achuqa phaxsit 2012n marat Guatemala markar unxtasirinakax purintap ukxat uñt’ayi:

Después de 9 días y 212 kilómetros, la Marcha Indígena, Campesina y Popular por la defensa de la Madre Tierra, contra los desalojos, la criminalización y por el Desarrollo Rural Integral, llegó al centro de la Ciudad Capital. Según miembros del Comité de Unidad Campesina (CUC), se estima que alrededor de 15,000 personas participaron en esta novena y última jornada.

Llätunka uru, 212n tupo (kilometros) patatuqin kipka markachir jakasirinakax uraqinakap arxatas kayump sartasipxi. Capital markaruw Comité de Unidad Campesina ukat 15,000 markachiriw aka llätunkir urux chikanchasipxäna.

Akaw James jupan jamuq apsutanakaxa, ukaw jupan iyawsawipamp uñt’ayata:

Aka Mi Mundo satak ukar mantam James jupan blogupawa, Guatemala markan sartasiwit jamuqanak uñjañataki.

Aka post ukax Indígenanakan derechunakapxatawa.

Aruskipäwimp qallantama

Amp suma, qillqirinaka Mantaña »

Guidelines

  • Taqpach amuy qillqatanakax mä moderadoran uñakipatawa. Mayat jilx jan amuy qillqatam apayamti, jan ukax spam ukjamaspawa.
  • Mayninakar yäqañamp uñjama. Jan wali amuy qillqäwinakamp qillqatanakax janiw aprobatakaniti.