Taqpach arunak uñjaña? Global Voices qillqatanak jaqukipapta medios ciudadanos ukar tukuyañataki

Juk'amp yatiyäwinak ullart'añataki Lingua jaqukipäwi  »

Argentina: Buenos Aires jach'a markan sinti jallun purintatapax 35 jiwatw utjayawayi

2 uru aka qasäwi phaxsit aka 2013 maranx Buenos Aires markan provinciapax jallun purintäwipatx jan walt'ayataw qhantatiwayi, jichhakamax 35 jiwataw utjxi.

Blog EA2CPG ukax pachatuqit uñt'ayi ukax Día del Veterano ukat Caídos en la Guerra de Malvinas ukanakar amtkas samarañ urumpiw (feriado) chikachasiwayi:

La ciudad de Buenos Aires tiene unos tres millones de habitantes. Más de un 10% de la población ha sido afectada directamente por las últimas lluvias, las más dañinas de los últimos 107 años, de acuerdo con las autoridades. La Reina del Plata se pareció en la madrugada del martes a Venecia y necesitará muchos días para retomar la normalidad.

Buenos Aires jach'a markax kimsa waranqa waranqa markachirinakaniwa. Sinti jallu purintäwimpix 10% ukat jila markawjan walt'ayat jikxatasi, 107 maratx jilt'atapuniwa. Reina del Plata ukax Venecia ukar uñtataw qhantatiwayi, ukatx walja urunakaw kunjamakanti ukar tukuyxañatakix munasini.

Blog Popckorn, Buenos Aires markan jallun jan walt'ayat zonakxatwa jamuqanak uñt'ayi. Ukjxarusti informeya apnaqirix uka jan walt'äwinakat aka video uñt'ayi:

https://www.youtube.com/watch?v=yu6BfQQFPnI

Aka qillqaw “#Temporal:Relatos de la Catástrofe” jall ukham sutinchat qillqatanxa, Revista Anfibia, jamuqanakaw uñt'ayasi:

La colección de discos de Gardel de mi viejo flotando entre los míos y los de mis amigos. La casa levantada sobre una correntada. Entre la somnolencia de la madrugada, el asombro y la impotencia. Sacar el agua y tragar saliva. Seis horas sacando agua. En su casa, mi vieja eligiendo entre sus cosas guardadas durante 79 años que tirar y que secar para salvar. Una vecina triste como un fantasma pues el agua le arrebató una foto; lo único que le quedaba de su hijo.

Qhantatix wali mulljaskayanwa, suxta pachaw uma apsupxana, kuna yänakap qhisphiyañataki, mayni markachirirux umax apasxanwa.

Akaw nayraqat umamp jan walt'ayataxa.

Cátedra Libre del Agua facebook pajinanx Buenos Aires jach'a markan utt'asiwipat jichhakamax kuna jan walt'äwinakas utji ukxatw amuyt'i:

Pero por qué se inunda Buenos Aires? Desde su fundación, la ciudad fue creciendo y extendiéndose hacia el conurbano bonaerense. A medida que este crecimiento se encontraba con arroyos que desembocan al Río de la Plata se los entubaba, se rellenaba su cauce y a lotear que se acaba el mundo. La renta urbana es una tentación difícil de evitar. Durante un tiempo estos entubamientos soportaban bien la lluvia, pero a medida que se siguió construyendo la superficie natural absorbente disminuyó y el volumen de agua que comenzó a pasar por allí aumentó. A esto hay que sumarle la desaparición de los pulmones de manzana y su sustitución por cemento, además de la poca pendiente que tenían los arroyos que fueron entubados. Finalmente, están los rellenos sanitarios en la costa del Río de la Plata para ganar superficie con fines inmobiliario que aumentan el largo de los entubamientos hasta llegar al desagüe naturales.

Buenos Aires ukax kunats uman apat jikxataspacha? utt'asiwipat uksarux wal jiltawayi.Ukham jiltawaykipanxa Rio de La Plata ukax wali q'añunakans phuqhantataw uñjasxana.

imagen de @gstreger

imagen compartida por Gustavo Streger (@gstreger) en Twitter.

Cristina Fernández de Kirchner Buenos Aires uksan jilïr irpiripax juchancharakiwa. Agencia nacional de noticias Telam ukax Ministro de Planificación Federal, Julio De Vido jupan arsuwinakapw uñt'ayi:

El ministro de Planificación Federal, Julio De Vido, aseguró que “otra vez la falta de gestión” del gobierno de Mauricio Macri “nos lleva a lamentar víctimas fatales y deja a 450 mil vecinos sin luz” en la Ciudad.

Ministro de Planificación Federal, Julio De Vido, Mauricio Macri uka irpirikan uka maranakanjam jan walt'äwix utji sasaw amuyt'i.

Maysatxa, Comunas 24.com uñt'ayarakiwa, Mauricio Macri, akham qillqt'i:

“Los vecinos de Belgrano me dijeron que en algunos sectores algunas obras parciales que hicimos contribuyeron a mitigar un poco el problema, pero ha habido muchísimo daño y, obviamente, lo que falta es esta obra final en el arroyo Vega, que todavía no hemos podido iniciar por la falta del aval nacional para tomar el crédito” […] “Yo pienso que la Presidenta debe haber visto lo que pasó ayer y todo lo que sufrió la gente de esa zona, en sus domicilios y en los comercios. Espero que baje una orden que nos habilite para tomar este tipo de crédito”. Macri recordó que hace más de cuatro años que la Ciudad solicita esos avales y aclaró que el crédito, “lo va a pagar la Ciudad integramente.”

“Belgrano uksankirinakax yaqhip obras luratanakax jan walt'ayataw uñjasi sasin sapxitu” […] “Nayax sistwa, Jilïr irpirix kunati wasürux makiptawayk ukx uñjañapawa”.

Laura Yabrun (@LambreLau) qillqt'iwa:

@lambrelau: Para no quedar fuera de las circunstancias, CFK [Cristina Fernández de Kirchner] y Macri se lavaron bien las manos #inundaciones #dondeestaCFK #Macri

@lambrelau: jan qhiparstañatakix CFK [Cristina Fernández de Kirchner] ukat Macri #inundaciones #dondeestaCFK #Macri jupanakax amparanakap jariqasipxi.

Periodismo ciudadano Letra Compartida ukat Infobae uka sitionakanx walja jamuqanak uñt'ayi.

Imagen pequeña de usuario de Twitter @JoseIniesta.

Aruskipäwimp qallantama

Amp suma, qillqirinaka Mantaña »

Guidelines

  • Taqpach amuy qillqatanakax mä moderadoran uñakipatawa. Mayat jilx jan amuy qillqatam apayamti, jan ukax spam ukjamaspawa.
  • Mayninakar yäqañamp uñjama. Jan wali amuy qillqäwinakamp qillqatanakax janiw aprobatakaniti.